vrijdag 12 juli 2013

Brand

Het zal ongeveer 1968 zijn geweest.
Mijn moeder en zus van toen 16 jaar waren druk 
bezig met het schoonmaken van de keuken.

Ik was zes, en keek toe hoe mijn moeder controleerde 
of de pitten van de gas plaat droog genoeg waren 
door ze open te draaien en er een lucifer bij te houden.

Een enorme steekvlam tot aan het plafond was het gevolg omdat de gasslang nog niet aangesloten was op de kookplaat. 
(dat was mama even vergeten ->ze kookten toen nog op Buta gas)
Mijn moeder was altijd goed bij haar positieven en draaide meteen de hoofdkraan dicht.

Ik … zes jaar geschrokken, zat meteen twee straten 
verder bij mn broer binnen.

Eenmaal in de jaren 80, ik samenwonend 
met wat nu mijn man is, wilden gaan BBQ-en.
Hij stond op ons kleine balkonnetje en stak 
de zelfgemaakte BBQ aan. 
(die had een vriend zelf gemaakt op zijn werk hij is lasser). Jong en onervaren als we waren gooide mijn man er wat spiritus op. Gevolg….., het balkon in de hens !!.

Ik… toen een twintiger, trok de balkondeur dicht, liet man en brand buiten en zei dat hij pas binnen mocht komen als het uit was (lol)

In diezelfde jaren had ik ook zo’n zwarte patat pan op het vuur staan in de keuken. Waarschijnlijk zat er teveel frituurvet in en dat borrelde over de rand van de pan naar het vuur en jawel, het vatte vlam dus ik had zoals ze dat zeggen 'Vlam in de pan'.

Tuurlijk weet ik dan dat je de gaskraan dicht moet doen en een deksel op de pan
Dus…
Ik ging met mijn hoofd in de keuken gordijnen staan en riep: BRAND !! BRAND !!

Een jaar of 2 geleden hebben we met de kerst op verzoek van zoonlief en zijn toenmalige vriendin een kaasfondue gedaan. Ik vond het trouwens niet lekker maar dat terzijde. Mijn man liep met zo’n brandertje met spiritus naar de keuken, liet het vallen en toen stond het laminaat in de fik !!

Natuurlijk heb ik goed gereageerd door er foto’s van te maken..

Afgelopen weekeinde hebben we met de kids een BBQ gedaan. De twee wegwerp BBQ-s had schoonzoon op een buiten trolley geplaatst maar vergeten de standaard eronder te vouwen…
Gevolg na een half uurtje… trolley helemaal in de hens !!

Ik was dat ding al heel lang zat maar manlief vond em zo handig voor het krat bier onderop ! 

Natuurlijk heb ik goed gereageerd toen er besloten werd het ding gecontroleerd af te laten branden.. en ben doorgegaan met het eten van mijn stukje vlees !



Je begrijpt... ik zorg goed voor mezelf :-)

24 opmerkingen:

  1. Gelukkig is het steeds goed afgelopen! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap je helemaal. Mijn man en zonen zijn gek op fikkie stoken, zoals ze het zelf noemen, maar zelf kom ik liever niet in de buurt. Fijn dat het elke keer wel goed afgelopen is.

    Liefs, Evita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahahah wat vertel je dit leuk,je bent toch niet stiekem een pyromaan haha,wel je hebt al jong geleerd rustig te blijven en goed te handelen haha,geweldig,ik wens je een fijn weekend,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!! yep koelbloedig ben je hahahahaha !
    Ik kan me nog levendig herinneren dat ik op een verjaardagsfeestje van een klasgenootje was (ik zal toen een jaar of 10 geweest zijn) en dat we gingen fonduen. Het ging niet helemaal goed met dat pannetje (levensgevaarlijk natuurlijk met kinderen) en voordat we het wisten stond het tafelkleed in de hens. Volgens mij werd er water op gegooid toen. Wat je ook niet moet doen met vet, maar okee. Dat ik dat nu nog weet betekent dat het wel indruk heeft gemaakt. Ook weet ik nog goed dat de keuken van de buurvrouw van m'n moeder (in de flat) in brand stond. Wij liepen daar langs en zwarte rookwolken kwamen uit de keuken. Aanbellen, kloppen, geen sjoege. We hebben de brandweer gebeld, de boel opengebroken en toen bleek dat de Surinaamse buurvrouw in slaap was gevallen terwijl er pannen op het vuur stonden. Ze was ons zó dankbaar. Het ging toen waarschijnlijk al niet helemaal goed meer met haar want een paar maanden later is ze overleden in haar slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal het iets met je achternaam te maken hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig verhaal! Dank je wel! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Whaha omg.. Oke, brand is natuurlijk helemaal niet om mee te lachen maar hoe je het beschrijft... Hilarisch gewoon! Wel een geluk dat het stuk voor stuk allemaal goed gekomen is!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hahahah, ben blij dat je zo goed reageert op vuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij had bij de brandweer moeten gaan werken Ellen. Maar het had allemaal veel erger kunnen aflopen. Met kerst had AH speciale zakjes met chocolade voor chocoladefondue. je kon het zakje in de magnetron leggen en dan verwarmen. Schijnbaar iets te lang want het zakje stond helemaal in de fik! gelukkig was manlief zo kordaat om de schotel met brand en al naar buiten te brengen, ik wilde water in de magnetron gooien... vanaf die dag heb ik dus maar een blusdeken aangeschaft, van de Action, heel handig! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaa, je kan dit niet lezen zonder hardop te lachen!! Toch natuurlijk wel een geluk dat het allemaal aardig goed af is gelopen, pfju!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Whaha, gelukkig was je stukje vlees niet aangebrand; wat een verhaal!
    Toch maar goed dat het in alle gevallen met een sisser (:-p) is afgelopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. LOL...geweldig leuk om te lezen dat je zo goed voor jezelf zorgt :)

    Denk dat we allemaal wel weten wat we bij brandjes moeten doen, maar op het moment zelf toch anders reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje wat een hoop "branden" heb jij meegemaakt!
    Maak uit je verhaal op dat zich gelukkig geen persoonlijke ongelukken hebben voorgedaan.
    Zou trouwens niet weten hoe ik zou reageren bij brand.
    En wat die kaasfondue betreft; ik laat door de kaasboer altijd een mengsel maken van niet al te sterke kazen (E lust nl geen kaas)en dan is het erg lekker:)
    Komt er nu weer een nieuwe trolley?
    groetjes,
    Letty

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hihi dat heb je grappig beschreven!!!! Flink wat brandjes al meegemaakt dus. Ik zit net te bedenken dat ik dat nog nooit gehad heb.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als klein kind van ongeveer 5 jaar een huisbrand meegemaakt, in mijn eigen huis. Alles is uiteindelijk goed gegaan. Maar in de winter buiten staan in je pyjamaatje omdat je eigen huis in brand staat is wel heel indrukwekkend! Ik ben nog jaren heel bang geweest voor brand.
    Raar genoeg niet voor vuur, maar wel voor brand. Als ik een sirene hoorde moest ik naar huis, want dan stond mijn huis in brand...
    Gelukkig is dat over gegaan en kan ik nu heerlijk genieten van onze houtkachel in de winter.
    Maar heel herkenbaar....

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een verhaal!
    Wij hebben het een keer meegemaakt. Mijn hubbie wilde de bbq aanzetten met aanmaakolie ,
    Hij schoot alleen uit en kreeg daardoor een steekvlam. Hoppa de tuinbank in de fik. Geblust met het eerste water wat ie tegenkwam : de bak met kikkervisjes :(
    Tja..,

    Zou het met jouw naam te maken hebben,?
    Fijn weekend xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een ontzettend hilarisch stukje is dit!!!!
    vooral dat je je man buiten laat en zelf naar binnen vlucht ahahahah
    dat snap ik nog wel.. maar dat je dan de deur dicht doet achter jezelf.. ahahahahhahah
    gelukkig liep het allemaal goed af.. ik hoop voor je dat dit buitenblok de laatste brand was waar je mee geconfronteerd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ieuwwww brand wij hebben een keer een schoorsteenbrand gehad dooooooodeng!
    Ga maar electrisch BBQ-en zou ik zeggen haha
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelukkig allemaal goed afgelopen, ik ben ook geen held met vuur hoor... Durf amper een aansteker aan te raken ;-) Haha
    Fijn veilig weekend gewenst! Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja watte !! Gelukkig zonder nare afloop ..
    Ellen het voornaamste is ..
    dat je maar goed zorg draagt voor jezelf ;) (hihi)
    Nog een fijn vuurloos weekend ..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hahaha, leuk verteld! Prachtig jou reacties, ik vrees dat ik net zo zou reageren haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mss is een elektrische kookplaat beter voor jullie...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Whahaha je bent me er eentje, prachtige verhalen en ik hoop dat het altijd bij zulke kleine onschuldige (nou ja...ik moet er niet aan denken) brandjes blijft. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen