dinsdag 11 juni 2013

Maggi plant




Eerlijk gezegd ben ik niet iemand van tuinieren.
Tuurlijk vind ik een prachtige tuin geweldig maar
om het allemaal zelf te doen is dat naar mijn idee 
teveel werk. De varens, de klimop en wat buxus en
dat is het dan wel, een praktische tuin dus.

Een aantal jaren geleden riep mijn buurvrouw
mij over de schutting, of ik wat maggi plant van
haar wilde hebben want ze had teveel.
Even wassen, in stukjes snijden of knippen
en invriezen, heerlijk voor in de groente soep.
Dat wilde ik wel :-)
en ik moet zeggen de soep is er veel en veel 
lekkerder van geworden !!
Die buurvrouw woont er niet meer maar haar
maggi plant heb ik wel gekregen. 
Uitgegraven en bij ons weer geplant.
De buurvrouw van nu hoeft geen maggi
want ze eet soep uit blik.




Gisteren heb ik er wat vanaf geknipt gewassen en 
ingevroren. Ik raakte uit balans en lag ineens
met mn hoofd (rakelings langs een berg stenen) 
tegen de schutting hihi..
Gevolg wat schaafplekken en een bult op mn
pols waar ik gelukkig geen last van heb.
Het had een leuke geweest voor funniest home video's
hahahahaha





Lavas of maggikruid komt oorspronkelijk uit Zuid Europa en is momenteel verspreid over heel Europa en ook tot in Noord-Amerika. Tijdens het Romeinse keizerrijk stond lavas hoog aangeschreven in de Romeinse keuken.  Door de Romeinse kolonisatie in onze streken en via de vroeg middeleeuwse kloostertuinen  kreeg dit plantje een plaats in onze hedendaagse kruidentuin.  ”Levare” die vrij vertaald “verlichten” betekent is afgeleid van de geslachtsnaam Levisticum.  De lavas (andere gebruikte naam: maggiplant) werkt inderdaad verlichtend bij ongemak veroorzaakt door een slechte spijsvertering.Deze enorme  vaste plant kan tot 2 m uitgroeien maar sterft tijdens de winter bovengronds af. De sterk aromatische,  naar selder smakende plant, vertoont tijdens de bloei geelgroene schermbloemen (familie van de Schermbloemigen),  deze worden  druk bezocht door bijen. De blinkende donkergroene  bladeren lijken op selder (daarom soms  Franse, berg – of bastaardselder genoemd).



nieuwe leden welkom !

Iedereen een zonnige Woensdag gewenst.

Liefs,



27 opmerkingen:

  1. O heerlijk, die staat nog op mijn lijstje! Hij is zooo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, kijk je wel uit !
    Ik heb geen maggiplant, ook geen groene vingers maar misschien toch een idee dat te planten want zelfgemaakte soep vind ik wel heeeeel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij hebben ook zo'm maggiplant in de tuin. En jeemig wat groeit dat ding enorm hard ook. Daar kunnen we echt niet tegenop eten....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga eens even bij mijn schoonvader neuzen die heeft vast nog wel zo'n plantje staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou die mag hier ook wel staan bij mijn kruiden! Nog nooit van gehoord. balen dat je viel zeg. je had beter in de maggiplant kunnen vallen dan tegen de heg. pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet m'n kruidenbakken nog vullen, idee! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd wil ik al een maggiplant, maar heb er geen. Ik weet ook niet of hij genoeg winterhard is, aangezien de winters hier veel strenger zijn dan in NL.
    Gewoon eens proberen denk ik, want het is inderdaad zo lekker in bijv. de soep!
    XX Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig is er niets ernstigs met je gebeurd door de valpartij....

    Goh, dat die maggieplant niet zelf onder de schutting door gegroeid is naar jouw tuin. Jij hebt vast de juiste soort. Ik had er ook ooit eens in een vorige tuin en ik denk dat die nog steeds opkomt, hahaha, en dan wel in de hele buurt daar :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook zo'n Maggi in de tuin. Hij is zonet een kopje kleiner gemaakt want hij verdringt de planten om hem heen. (hij begon zelfs witte bloempjes bovenop te krijgen.)En bovendien zou ik niet willen dat hij me uit balans zou brengen. Stel je voor , ik loop al moeilijk zoals het is...

    Hoe is het met je hoofd? Een bult?

    A propos, ik houd wel van de maggi-geur. Heel specifiek, ik word er een beetje high van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaaaaaaaaaaa ! Nu weet ik welke plant ik hier heb !!! Ons moeke noemt dat mosselkruid, en wij doen dat dus altijd bij mosselen, maar ik wist de echte naam niet
    Ik vermoedde al zoiets als franse selder

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ken hem en heerlijk voor in de groentesoep

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ruik hem hier, hmm. Zo'n lekkere geur.
    Niet meer vallen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb deze plant ook in de tuin. Een soepje zonder maggiplant is minder smakelijk. Ik laat de stengels en bladeren heel en gooi ze zo in de pan als de bouillon trekt. Als de bouillon getrokken is, verwijder ik ze. Ik vind het blad zelf nogal hard. Ook in de diepvries doe ik hele stengels. Ik maak ze dan wel eerst goed droog omdat ze anders aan elkaar plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kende hem niet hihihihi ... alleen maar in de vorm van dat bekende magi-flesje hahahahahaha.

    Weer wat geleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Had hem ook altijd op mijn volkstuin ,helaas hier nog niet komt vast wel ,pas op met dat vallen !!!!lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pas je wel op! Verder heb ikzelf nog nooit gehoord van de maggi plant ga het opschrijven voor volgend jaar als we ons balkon gaannopknapen.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zalig maggiplant!! Wel voorzichtig zijn met jezelf he!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb ook een maagiplant sinds een week en kijk er naar uit dat ie het goed gaat doen en ik het ook kan verwerken in de soep. Kijk je uit met jezelf?? Lieve groet Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben wel gek op tuinieren, maar de maggiplant is niet in mijn bezit. Maar het klinkt wel als een plantje wat heel nuttig is. Lekkere soep gaat er hier altijd wel in.

    Voorzichtig aan hè,

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  20. rustig aan hé met dat tuinieren, even maggi knippen en daar lig je, oeps, ik heb hem ook en vries ook in, lekker door veel gerechten!
    Fijne dag verder

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O je, gaat 't weer een beetje dan? En een maggiplant is geweldig! Heb er ook weer een gekregen. In de tuincentra wordt 'ie lastiger verkrijgbaar, dus deel ik graag stekjes uit! Héérlijk in de soep... Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh ja heerlijk Maggi-plant, wij hadden 'm in de tuin van ons oude huis. Ik ga er weer eens achteraan. Ik vond het zo leuk om de tuin even in te stappen en een paar stengels te plukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mijn moeder heeft hem ook in de tuin. Lekker hè, voor in de soep. Ik lag vorige week ook ondersteboven in de tuin. Ik wilde een lathyrus even leiden op de muur en leunde op een plantenrekje. Schoot de bovenkant van het rekje er af en boem... (hele harde hahaha), daar lag ik. Niets ernstigs hoor, ook blauwe plekken. Maar wel toevallig dat jij dus net zoiets had. fijne avond voor straks. liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lekker hoor vers,ach gossie..kusje erop..brr kan behoorlijk zeer doen zo`n val,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. o jee.. ahhaha tuinieren met ongelukken dus!!!
    hopelijk zijn al de scharammen en bulten snel verdwenen!
    ik heb ook een maggiplant.. en hij bloeit bijna .. hij is nu 1.50m hoog en net zo breed! het wordt een enorme plant dus.. dit even omdat mensen het hierboven over een planTJE hebben!
    en aan 1 takje met bladeren heb je ruim voldoende voor een heel grote pan soep..de smaak is nogal sterk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Die plant heb ik vanavond even lekker terug gesneden,want hij was al in volle bloei en reuze groot,teruggesneden komt hij weer lekker fris en dat gaat zo door tot de vorst komt.
    Ik doe het ook altijd in de tomatensla of tomatensoep,lekker,lekker,lekker...
    Groetjes en een prettig weekend,Anca

    BeantwoordenVerwijderen